Monday, June 30, 2008

Riba Menurut Pandangan Syarak

Riba di sisi syara’ ialah penambahan dalam perkara-perkara yang tertentu. Dalam kitab al-Kanz (Mazhab Hanafi) mendefinisikan riba sebagai lebihan suatu harta tanpa tukaran (gantian) di dalam suatu kontrak tukaran harta dengan harta. Definisi ini adalah meliputi riba al-Nasi’ah atas alasan bahawa tangguhan pada sekali satu barang tukaran itu mengakibatkan lebihan.

Pengharaman riba amat jelas melalui al-Quran, Hadith dan Ijma’ Ulama’. Ini kerana riba mendatangkan implikasi yang amat buruk kepada umat Islam sepertimana firman Allah S.W.T dalam surah al-Baqarah ayat 275 yang bermaksud:
“ Orang yang memakan (mengambil) riba tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan dengan terhoyong-hayang kerana sentuhan (syaitan) itu....”

Pengambilan riba amat dikutuk oleh Allah S.W.T sehinggakan diisytiharkan perang ke atas orang yang melakukan riba. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 278-279 yang bermaksud:
“ Wahai orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang yang beriman. Oleh itu, jika kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu, akan adanya peperangan daripada Allah dan Rasul-Nya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa.”

Rasulullah S.A.W juga mengingatkan umat manusia agar menjauhkan diri dari terlibat dengan riba sepertimana sabda baginda yang bermaksud:
“ Jauhkankanlah tujuh perkara yang membinasakan (dosa besar), disebut antaranya memakan riba.”
Hadith riwayat Ibn Mas’ud r.a.:
“ Rasulullah s.a.w. melaknat orang yang memakan riba, orang yang memberi makan, saksinya dan penulisnya.”

Riba yang diharamkan dalam Islam terbahagi kepada dua jenis. Pertama ialah riba al-Nasi’ah iaitu riba yang satu-satunya diketahui oleh orang Arab Jahiliyah. Ia berlaku akibat kelewatan menjalankan hutang yang sudah sampai tempoh kemudian ditetapkan tempoh baru; tidak kira sama ada hutang itu merupakan harga barang yang dijual atau pun hutang wang. Kedua ialah riba al-Fadl iaitu riba jual beli yang terdapat dalam enam jenis barang iaitu emas, perak, gandum, syair (sejenis gandum), garam dan buah tamar (kurma). Riba ini diharamkan atas dasar mengelak dari sampai kepada riba al-Nasi’ah. Contohnya ialah seperti seorang menjual emas dengan emas kepada suatu tempoh kemudian dibayar dengan perak dengan kadar yang lebih yang mengandungi riba.

No comments: